جمعه سیاه یا بلک فرایدی چیست چه روزی است

download 1

جمعه سیاه، یک اصطلاح مرسوم و متداول در صنعت خرده فروشی و تجارت است. این اصطلاح به روز آخر هفته، یعنی روز جمعه اشاره دارد که معمولاً می‌تواند برای تجارت و فروشندگان یک روز مهم و بسیار سودآور باشد. جمعه سیاه به عنوان یک روز تجاری مهم شناخته شده است، و عموماً در ایامی از سال مانند فصل خریدهای پاییزه و جشنواره‌های نوروزی، بازارها و فروشگاه‌ها با فروش عظیم روبرو می‌شوند. قطعاً برای تجار می‌تواند یک  موقعیت فوق‌العاده برای افزایش فروش و درآمد باشد. اصطلاح “جمعه سیاه” ابتدا در آمریکا شکل گرفت و به مرور زمان در سراسر جهان شناخته شد. این روز می‌تواند برای افرادی که به خرید نیاز دارند یک فرصت عالی باشد تا اقلامی که نیاز دارند را با تخفیف‌های ویژه خریداری کنند. می‌توان گفت که جمعه سیاه اغلب یک روز خرید بزرگ است که همراه با تخفیف‌ها، فروش ویژه و تبلیغات بزرگ انجام می‌شود. این روز می‌تواند برای ایجاد حمایت اقتصادی و تقویت فعالیت‌های تجاری نیز مفید باشد.

OIP

بلک فرایدی

در فرهنگ‌های مختلف، مفهوم “جمعه سیاه” به تعداد زیادی از رویدادها، باورها و سنت‌ها مرتبط است. در برخی کشورها، این ایده به دلایل مختلف و با تفاوت‌هایی مورد توجه قرار گرفته است. در ایالات متحده، “جمعه سیاه” روز جمعه بعد از “سپتامبر شنگن” (Thanksgiving) است، که به عنوان آغاز فصل خریدهای پایان سال معروف است. بسیاری از فروشندگان در این روز با تخفیف‌های ویژه و تبلیغات فراوان به مشتریان خود پیشنهادهای ویژه می‌کنند. در این معنی، “جمعه سیاه” به عنوان نمادی برای تبلیغات و پرفروشی قبل از کریسمس و سال جدید شناخته می‌شود. در برخی کشورهای دیگر مانند کانادا، انگلستان، استرالیا و نیوزیلند نیز “جمعه سیاه” به عنوان روزی شناخته می‌شود که به دلیل تخفیف‌های ویژه و فروش بیشتر در فروشگاه‌ها، مردم به خریدهای سنگین مشغول می‌شوند. در برخی از کشورها مانند آلمان و هلند، این روز با نام “Vendredi Noir” یا “Zwarte Vrijdag” معروف است و مردم نیز از تخفیفات بی‌سابقه و پرشور این روز برای خریدهای خود استفاده می‌کنند. چنین تسلطی آهنگرانه از جمعه سیاه، حاکی از یک نیاز جهانی به خرید و ذخیره سازی بیشتر است، که این موضوع در ارتباط مستقیم با فرهنگ مصرف و همچنین تبلیغات فروش است.

جمعه سیاه نامی غیر رسمی است که برای توصیف روز بعد از روز شکرگزاری در امریکا از آن استفاده می شود. اغلب شلوغ ترین روز خرید در سال است زیرا فصل تعطیلات در امریکا در این روز آغاز می شود. این روز می تواند برای اقتصاد، به ویژه برای خرده فروشان خاص، حیاتی باشد. اصطلاح «جمعه سیاه» ریشه در اواسط قرن بیستم دارد. پلیس فیلادلفیا در ابتدا از اصطلاح “جمعه سیاه” برای اشاره به ترافیک سنگین و مخرب در روز بعد از شکرگزاری استفاده کرد و از آن تاریخ به بعد این روز جمعه سیاه نام گرفت. این اصطلاح گسترش یافت و کسب و کارها به آن چسبیدند. برای کسب و کارهای خرده فروشی که به خرید در تعطیلات وابسته بودند، به جای اینکه در روزهای تعطیلات «در حالت قرمز» ( بخاطر رفتن مردم به مصافرت کسب و کارشان کساد می شد و زیان می دادند) وضعیت مالی خود را «در روز جمعه سیاه» تغییر داده و به سوددهی رسید.

download

در واقع، مفهوم “جمعه سیاه” از یک داستان قدیمی مشتق شده است که دارای مفهوم وجود دارد. یکی از این داستان‌ها مربوط به دوره مالکیت بر بردهای آفریقایی در ایالات متحده است. این داستان به این صورت است که افراد برده در این روز (پنج‌شنبه) فرصت داشتند تا اجازه خرید کالاها به جای خاله‌های خود را بدست آورند. چنین امکانی باعث شده برده‌ها این روز را یک روز خاص برای خود بدانند که معمولاً به عنوان “جمعه سیاه” شناخته می‌شود. ممکن است داستان‌های مختلف دیگری همچون داستان‌های مرتبط با تاریخ مسیحیت و روز تأسیس کریسمس از زمان به شمار آوردن تاریخ وقوع جمعه سیاه وجود داشته باشد. مهم است که یادآور شویم که مفاهیمی مانند “جمعه سیاه” نه تنها در جوامع غربی بلکه در انواع فرهنگ‌ها و ادیان مختلف پیدا می‌شود و اغلب هر یک دارای داستان‌ها و مفاهیم مختلفی هستند که ممکن است به دلایل مختلف به وجود آمده باشند. شما به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع هستید یا می‌خواهید درباره‌ی چیز دیگری صحبت کنیم؟ من همیشه اینجا هستم تا به شما کمک کنم! “جمعه سیاه” در اصل به روز جمعه بعد از “سپتامبر شنگن” (Thanksgiving) در ایالات متحده اطلاق می‌شود، که به عنوان آغاز فصل خریدهای پایان سال شناخته می‌شود

ارسال دیدگاه